Kong på Tjörnbron

Chockerande videomaterial från Tjörnbron!

Den där dagen när King Kong var lite arg..

VFX-scener där en riggad 3D-modell animerats med motion capture och integrerats in i rörelse-trackad video, filmat med drönare och en iPhone.
Målet var att få resultatet att kännas som skakigt råmaterial från ett ögonvittnes handhållna kamera, samt från nyhetshelikopter – allt helt utan musik eller ljudeffekter.

Kameraskakningar, inzoomningar, fejkade autofokus-problem & video-glitchar är skapade i After Effects.
Komposition i Nuke, redigering i Premiere Pro.

Att få in 3D i ”riktig” video är ofta en rolig utmaning, med all logisk problemlösning det innebär. 7 olika kameravinklar har kamera-trackats i Blender.

Genom att modellera enkla kopior av bron och dess kablar, samt positionera dessa exakt rätt i 3D-representationen av världen i förhållande till 3D-kameran, kunde denna geometri användas till att delvis dölja apan redan i renderingsstadiet. Detta besparar processen från att innebära tidskrävande rotoscoping i postproduktion. Det möjliggör också att HDRI-ljussättningen kan kasta skuggor av denna bro-kopia på apan och även omvänt – att bron kan få apskuggor.

Skådespelarmässig professionalism och fokus är av största vikt i processen att trovärdigt rörelsemässigt gestalta en arg gorilla.

Projektet innebar ett första praktiskt experimenterande med motion capture och att ge liv åt en köpt, riggad 3D-karaktär. Verktyget som användes var den fantastiska iOS-appen Move One, med sin enkla setup med en enda kameravinkel. Inte helt utan småproblem som lite själv-kollisioner och ibland förekommande fötter som glider en smula, men överlag en otroligt snabb process från video till animerad armatur. För att konvertera rörelserna mellan olika armaturer användes Blender-pluginet Simple Retarget, men med facit i hand skulle exempelvis Rokoko-verktygen troligen ha fungerat ännu bättre.

© 2024-2025 Jonas Ternevall. Alla rättigheter förbehållna.